Κοινοβουλευτική Δράση

Νέα, δελτία τύπου και ανακοινώσεις του κ. Μιχάλη Κασσή

Ομιλία στην ολομέλεια επί της αρχής του Ν/Σ του ΥΠΑΑΤ :" ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, ΤΩΝ ΖΩΟΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ''

Ομιλία στην ολομέλεια επί της αρχής του Ν/Σ του ΥΠΑΑΤ :
16Jan2014

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

έρχεται για συζήτηση ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο που αφορά τον πρωτογενή τομέα. Βέβαια, πρέπει να πω, κύριε Υπουργέ, ότι έρχεται με καθυστέρηση σε ό,τι έχει να κάνει με τον αγροτικό χώρο. Γιατί πιστεύω ότι λόγω της μείωσης των εισοδημάτων στον αγροτικό τομέα κατά ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ περίπου τα δύο τρία τελευταία χρόνια, πρέπει και μέσα από το νομοσχέδιο αυτό αλλά και ως Κυβέρνηση να δούμε πώς οι άνθρωποι αυτοί που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα θα μπορέσουν να επιβιώσουν.

Βέβαια, το θέμα της φορολογίας των αγροτών και τα βιβλία, τα οποία πρέπει να λειτουργήσουν από 1-1-2014, είναι σε εξέλιξη και αναμονή κάποιων διευκρινίσεων που χρειάζονται από πλευράς του αρμόδιου Υπουργείου, προκειμένου οι άνθρωποι αυτοί να ξέρουν τι ακριβώς θα κάνουν. Οι αγρότες δεν είπαν ποτέ να μην φορολογηθούν, να φορολογηθούν όμως δίκαια, γιατί πράγματι το ψωμί που βγάζουν και τα εισοδήματα τα οποία εξασφαλίζουν είναι με πόνο και αίμα.

Κύριε Υπουργέ, όσον αφορά τα «κόκκινα» δάνεια δεν ξέρω αν έχετε έτοιμη την τροπολογία κι αν δεν την έχετε, να την καταθέσουμε ως βουλευτική τροπολογία, γιατί έρχεται να λύσει ένα πολύ  μεγάλο πρόβλημα το οποίο ταλανίζει τον αγροτικό χώρο. Αφορά δάνεια τα οποία ήταν στην πρώην Αγροτική Τράπεζα και είναι σήμερα στον εκκαθαριστή. Και πρέπει να διευκρινίσουμε εδώ και να πούμε ότι δεν μιλά κανένας για χάρισμα δανείων σε μια εποχή που είναι πάρα πολύ δύσκολη.

Συζητάμε για ρύθμιση «κόκκινων» δανείων που πραγματικά μέσα από τη μείωση των εισοδημάτων δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι αγρότες. Αυτό βέβαια έχει να κάνει και με ενυπόθηκα δάνεια, αλλά πολύ περισσότερο με τα δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, τα οποία κατά καιρούς έχουν χορηγηθεί σε διάφορες κοινωνικές ομάδες του αγροτικού χώρου, με αποτέλεσμα σήμερα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις πληρωμές. Εδώ δεν συζητάμε πάλι για χάρισμα δανείων αλλά για κάποιες ρυθμίσεις, ούτως ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί ο καθένας που έχει την υποχρέωση αυτή.

Το τελευταίο, όσον αφορά την τροποποίηση του ν. 4015/2011 για τους συνεταιρισμούς, είναι και εδώ ένα θέμα το οποίο πρέπει να κλείσει και πραγματικά να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχοντες σήμερα συνεταιρισμοί ως εργαλεία ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα. Νομίζω ότι δίνεται η δυνατότητα αυτή μέσα στη δύσκολη συγκυρία, γιατί είμαι από αυτούς που πιστεύω –ως Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ αλλά και το ίδιο το ΠΑΣΟΚ- ότι οι συνεταιρισμοί είναι η δύναμη, όπως προείπα,  ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα. Άρα, το ξεκαθάρισμα αυτό πρέπει να γίνει στους συνεταιρισμούς–σφραγίδα, ούτως ώστε οι συνεταιρισμοί αυτοί οι οποίοι απέμειναν να μπορέσουν να βρουν το δρόμο τους.

Έρχομαι στο νομοσχέδιο τώρα. Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου επιχειρείται… 

Για να σας λύσω και αυτή την απορία, είπαμε ότι οι συνεταιρισμοί, οι οποίοι είναι υπό εκκαθάριση ή με όποια άλλα οικονομικά προβλήματα, πρέπει να ξεκαθαριστούν. Και όσοι δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους εκεί στους συνεταιρισμούς είτε αγροτοπατέρες είτε ακόμα και συνεταιριστές, οι οποίοι έβαλαν πλάτη προκειμένου να λειτουργήσουν αυτοί οι συνεταιρισμοί, να πάνε στη δικαιοσύνη και ο καθένας να λογοδοτήσει για τις πράξεις του.

Είμαι από αυτούς που πιστεύουν και σας είπα ότι οι συνεταιρισμοί είναι εργαλεία ανάπτυξης, όχι εργαλεία –αν θέλετε- μικροπολιτικής και εξυπηρέτησης άλλων συμφερόντων. Αυτό έκανα όλα μου τα χρόνια υπηρετώντας τους συνεταιρισμούς.

Από εκεί και πέρα ελάτε στα Γιάννενα να σας δείξουμε το πώς λειτουργούν οι συνεταιρισμοί. Αυτό πρέπει να μεταφερθεί σε όλη την Ελλάδα και «όποιοι έβαλαν το χέρι στο μέλι, να τους κοπεί». Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να πάει η υπόθεση στη δικαιοσύνη και να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Γιατί δεν μπορεί να διαχέεται όλα τα χρόνια ότι υπάρχουν συνεταιριστές οι οποίοι έχουν κατασπαταλήσει το χρήμα των αγροτών.

Όχι μόνο αυτό! Και σε όλες τις συνεταιριστικές οργανώσεις -και στις πρωτοβάθμιες και στις δευτεροβάθμιες και στις τριτοβάθμιες- o καθένας πρέπει να λογοδοτήσει για τις πράξεις του. Εδώ είναι το Υπουργείο. Ανέλαβε αυτήν την πρωτοβουλία. Εδώ είναι η Κυβέρνηση. Ας ξεκαθαρίσουν όλα. Δεν πρέπει να υπάρχουν δάνεια, όπως ήταν στο Ταμιευτήριο, αλλά δάνεια που πρέπει να πάνε και στους συνεταιρισμούς για να ενισχυθεί ο πρωτογενής τομέας.

Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου επιχειρείται μία περιγραφή του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τα διοικητικά μέτρα, τις κυρώσεις και τις διαδικασίες επιβολής τους στους παραβάτες της νομοθεσίας –είτε της εθνικής είτε της κοινοτικής- στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών υγείας και προστασίας ζώων και της διαχείρισης ζωικών υποπροϊόντων και των παραγώγων προϊόντων αυτών. Είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι, που νομίζω ότι σωστά έρχεται.

Επίσης, όλες οι επισημάνσεις, οι οποίες γίνονται σε όλα τα άρθρα του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θεωρώ ότι είναι σε σωστή κατεύθυνση. Γίνεται μία σημαντική παρέμβαση στους τομείς αυτούς με τη θέσπιση ενός κωδικοποιημένου νομοθετικού πλαισίου και με τον τρόπο αυτόν δίνεται η δυνατότητα ενιαίας και αναλογικής αντιμετώπισης ομοειδών θεμάτων και η απόδοση του δικαίου.

Βέβαια, πιστεύουμε πως το παρόν νομοσχέδιο θα ήταν πιο χρήσιμο να κωδικοποιήσει το σύνολο της σχετικής νομοθεσίας, της οποίας η εκτενής λίστα δίνεται στο άρθρο 65. Με μια γρήγορη ματιά στο άρθρο αυτό καταλαβαίνουμε ότι το σύνολο της νομοθεσίας είναι δαιδαλώδες και ουσιαστικά δυσχεραίνει τη συμμόρφωση στις επιταγές της νομοθεσίας και στον απλό επιχειρηματία.

Αξίζει, βέβαια, να τονιστεί πως για τη σύνταξη των πρώτων τριάντα έξι άρθρων του νομοσχεδίου έχουν ληφθεί υπ’ όψιν όλα τα θέματα συμμόρφωσης της χώρας προς το ευρωπαϊκό πλαίσιο περί τροφίμων και ζωοτροφών και οι κανόνες για την υγεία και καλή διαβίωση των ζώων. Επιπλέον, έχουν συμπεριληφθεί θέματα, για τα οποία στην πράξη έχουν διαπιστωθεί προβλήματα, ενώ συμπεριλαμβάνονται και απόψεις αρμοδίων φορέων και επαγγελματικών κλάδων και οργανώσεων.

Είναι, βέβαια, απαραίτητο να συμπεριληφθούν και προτάσεις, που ήδη κατατέθηκαν στην αρμόδια Επιτροπή από συναδέλφους, αλλά και από πολλούς φορείς. Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω πως είναι υποχρέωση του Υπουργείου να τις λάβει σοβαρά υπ’ όψιν, καθώς τίποτα δεν είναι θέσφατο.

Επίσης, κύριε Υπουργέ, όλα αυτά έχουν μία βασική προϋπόθεση, προκειμένου να καταστούν εφαρμόσιμα, την ουσιαστική λειτουργία των υπηρεσιών και τη διαφάνεια των διαδικασιών, ιδιαίτερα στις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αλλά και του εποπτευόμενου απ’ αυτό Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων και πολύ περισσότερο κατ’ επέκταση και σε όλες τις υπηρεσίες που αφορούν τις αιρετές Περιφέρειες.

Οι διαδικασίες των ελέγχων στα προϊόντα που αναφέρονται στο παρόν σχέδιο νόμου είναι ιδιαίτερα σημαντικές και για την προστασία της υγείας των πολιτών, αλλά και για την προστασία της υγιούς επιχειρηματικότητας. Ελπίζω πως θα μπορέσουν να λειτουργήσουν στην πράξη και να μη ζήσουμε φαινόμενα διαστρέβλωσης ή ακόμη και παραποίησης.

Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, πολλά από τα οποία αποτελούν ρυθμίσεις που προέκυψαν από την εφαρμογή παλαιότερων νόμων που ήταν ατελείς ή δεν είχαν λάβει υπ’ όψιν τους κάποια θέματα που παρουσιάστηκαν στην εφαρμογή τους.

Επιπλέον, κάποια θέματα πιστεύω πως έρχονται με καθυστέρηση και παρ’ ότι λέμε «κάλλιο αργά παρά ποτέ», καλό θα είναι να υπάρχει μεγαλύτερη εγρήγορση και κινητικότητα σε μία περίοδο που η κρίση απαιτεί ενίσχυση ειδικά του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.

Πιο συγκεκριμένα, στο δεύτερο μέρος τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4061∕2012 αναφορικά με τη διαχείριση και προστασία των ακινήτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, επαναπροσδιορίζονται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί ένα φυσικό πρόσωπο επαγγελματίας αγρότης και διευκολύνονται οι νεοεισερχόμενοι αγρότες, δεδομένου ότι στον τομέα αυτόν, λόγω του ότι δεν πληρούν το εισοδηματικό κριτήριο και την προϋπόθεση εγγραφής τους στον ΟΓΑ, δεν μπορούν να χαρακτηριστούν από την αρχή ως επαγγελματίες αγρότες.

Εδώ χρειάζεται να κάνω μια επισήμανση, ότι όλα αυτά τα προγράμματα των νέων αγροτών συνδέονται μεταξύ Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και των αρμοδίων Περιφερειών.

Νομίζω σας το είπα και στην Επιτροπή, κύριε Υπουργέ, ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και εδώ χρειάζεται εγρήγορση των υπηρεσιών και καλύτερη οργάνωση, προκειμένου να διευκολυνθούν οι άνθρωποι αυτοί που θέλουν να μπουν στον αγροτικό τομέα και είναι νέοι.

Επανακαθορίζεται η έννοια του επαγγελματία αγρότη είτε αυτός απασχολείται στη στεριά είτε στην αλιεία. Επίσης, επανακαθορίζεται η έννοια του κατόχου αγροτικής εκμετάλλευσης και ορίζεται η τελευταία, καθώς και οι μικτές αγροτικές εκμεταλλεύσεις, η αγροτική δραστηριότητα και τα αγροτικά προϊόντα.

Τροποποιούνται και συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 4056/2012 σχετικά  με την αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, εντάσσοντας και νέες δραστηριότητες ή απλοποιώντας τις διαδικασίες.

Εδώ, κύριε Υπουργέ, πρέπει να τελειώσει η ιστορία με την νομιμοποίηση των σταβλικών εγκαταστάσεων. Υπάρχει μια διαδικασία δαιδαλώδης, όπου οι άνθρωποι που θέλουν να ενταχθούν σε αυτήν δεν μπορούν να βρουν άκρη. Δυστυχώς, υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και διατάξεις νόμων που συγκρούονται μεταξύ τους. Άρα και εδώ χρειάζεται να δοθεί προτεραιότητα ούτως ώστε να μπορέσουν να λυθούν προβλήματα.

Τροποποιούνται ή συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 4039/2012 αναφορικά με το καθεστώς που διέπει τα ζώα συντροφιάς, ενισχύοντας το πλαίσιο προστασίας τους και προάγοντας τη δημόσια υγεία και την υγεία των ζώων. Και εδώ έχουν κατατεθεί πάρα πολλές προτάσεις για τροποποίηση και πρέπει, κύριε Υπουργέ, να τις υιοθετήσετε.

Το ανώτατο όριο αποζημίωσης ύψους 70.000 ευρώ που μπορεί να καταβάλει ο ΕΛΓΑ στους δικαιούχους ως αποζημίωση λόγω ζημίας στη φυτική παραγωγή και το ζωικό κεφάλαιο, διπλασιάζεται εφόσον πρόκειται για επίσπορες καλλιέργειες.

Γίνονται επανακαθορισμοί και αποσαφηνίσεις σχετικά με το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών και ουσιαστικά καθιερώνεται αποκλειστικά η ηλεκτρονική εγγραφή στο μητρώο και προσαρμόζεται το περιεχόμενο της αίτησης - υπεύθυνης δήλωσης, που θα υποβάλλεται στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η διασύνδεση του ΓΕΜΗ.

Καθορίζεται η έννοα του όρου «αγροκτήματος» και ο σκοπός της δημιουργίας του. Ρυθμίζονται θέματα του Μπενάκειου Φυτοπαθολογικού Ινστιτούτου και του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού «Δήμητρα».

Επιτέλους, θεσπίζονται οι αγορές παραγωγών μετά από δύο σχετικές ρυθμίσεις και τροπολογίες που έχουμε φέρει στην Επιτροπή. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και δεν πρέπει να υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις στις αποφάσεις που έπονται της ψήφισης του νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται η λειτουργία αγορών παραγωγών με έμφαση στον τοπικό χαρακτήρα των προϊόντων που πωλούνται σε αυτές.

Θεσμοθετούνται με ευθύνη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης εκδηλώσεις αποκαλούμενες «Θεσμοφόρια», με σκοπό τη σύνδεση του πρωτογενή τομέα με το δευτερογενή και τριτογενή τομέα παραγωγής και την ανάδειξη των τοπικών αγροτικών προϊόντων. Δεν γνωρίζω τη σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα αυτής της ρύθμισης και ίσως τα πανηγύρια αυτού του είδους που δαπανούν τεράστια ποσά να αντικατασταθούν από διαδικασίες των εξαγωγών και της προώθησης των προϊόντων μας. Νομίζω πως αυτό το θέμα, κύριε Υπουργέ, πρέπει να το αποσύρετε.

Τέλος, θεσμοθετείται ο κτηνίατρος εκτροφής για τη διασφάλιση της προστασίας και υγείας των ζώων και την παραγωγή ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων. Είναι ένας σωστός θεσμός, ο οποίος πρέπει όμως να διευρυνθεί ως προς το αντικείμενο αλλά και ως προς τις εφαρμογές του.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν σχέδιο νόμου πραγματεύεται πάρα πολλά και σημαντικά θέματα του αγροτικού χώρου και είναι απαραίτητο να αποτελέσει αντικείμενο ευρέως διαλόγου. Το Υπουργείο οφείλει να ενσωματώσει πάρα πολλές παρατηρήσεις που ήδη έχουν κατατεθεί και από πλευράς των συναδέλφων, αλλά και από πλευράς των φορέων.

Ο πρωτογενής τομέας έχει τις δυνατότητες, αρκεί ωστόσο να γίνει βασικός πυλώνας της αναγκαίας ανάπτυξης που χρειάζεται η χώρα, μια ανάπτυξη που δεν έρχεται με ευχολόγια, αλλά με πάρα πολλή δουλειά.

 

Και βέβαια δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη μόνο των αριθμών. Η ανάπτυξη πρέπει πρωτίστως να αφορά τους ανθρώπους και ειδικά τους παραγωγούς.