Δελτία Τύπου

Νέα, δελτία τύπου και ανακοινώσεις του κ. Μιχάλη Κασσή

Ομιλία του Μιχάλη Κασσή στην Ολομέλεια για το θέμα του ΕΝΦΙΑ,της Εξισωτικής Αποζημίωσης,των Βοσκοτόπων και για το Σ/Ν του ΥΠΑΑΤ «Ανάπτυξη Υδατοκαλλιεργειών».

Ομιλία του Μιχάλη Κασσή στην Ολομέλεια για το θέμα του ΕΝΦΙΑ,της Εξισωτικής Αποζημίωσης,των Βοσκοτόπων και για το Σ/Ν του ΥΠΑΑΤ «Ανάπτυξη Υδατοκαλλιεργειών».
28Aug2014

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, ως Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, συμμετέχοντας σε αυτή την Κυβέρνηση, αισθάνομαι την ανάγκη από το Βήμα της Βουλής να ζητήσω συγγνώμη από τον ελληνικό λαό και την ελληνική κοινωνία για το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε μέσα στον Αύγουστο με την ανακοίνωση του ΕΝΦΙΑ. Πρόκειται για μία αναστάτωση που προκλήθηκε, κατά την άποψή μου, αδικαιολόγητα, διότι αφενός δεν εφαρμόστηκε ο νόμος ο οποίος ψηφίστηκε για τον φόρο των ακινήτων και αφετέρου διότι υπάρχουν πάρα πολλά λάθη. Και, δυστυχώς, για άλλη μία φορά, κανένας δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για το πώς δημιουργήθηκαν αυτά τα λάθη και αυτή η αναστάτωση.

Πέραν αυτών, παρατηρώ ότι συνεχίζονται τα λάθη από πλευράς του αρμόδιου Υπουργείου και των υπευθύνων, γιατί  και κατά την παράταση του ενός μήνα που δόθηκε μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη για να γίνει η πρώτη πληρωμή, δεν θα διορθωθούν πράγματα τα οποία έχουν να κάνουν και με τις αντικειμενικές αξίες σε πάρα πολλές περιοχές της Ελλάδας, όπως κατά καιρούς έχει τονιστεί από πάρα πολλούς συναδέλφους διαφόρων περιοχών.

Άρα, ας προσέξουν πάρα πολύ καλά οι υπεύθυνοι -τόσο ο Υπουργός όσο και όλο το επιτελείο- πώς θα χειριστούν το συγκεκριμένο θέμα.

Σχετικά με την περιβόητη τροπολογία, η οποία σύντομα θα έρθει στη Βουλή για ψήφιση, εκεί πρέπει να συμπεριληφθούν και να διορθωθούν όλα αυτά τα οποία βγήκαν στην επιφάνεια το τελευταίο διάστημα.

Ένα άλλο θέμα που αφορά εσάς, κύριε Υπουργέ, είναι αυτό της εξισωτικής αποζημίωσης των παραγωγών. Εδώ δημιουργήθηκε πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα σε όλη την Ελλάδα, γιατί πάρα πολλοί παραγωγοί, σχεδόν το 50% με 60%, βγήκε εκτός του συστήματος. Και δεν ξέρω τι ήταν αυτό που σας έκανε να μην -γιατί όλη αυτή η βιασύνη- διασταυρώσετε κι εσείς όλα αυτά τα στοιχεία, με αποτέλεσμα να μην δείτε το πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε, όπως είπα, σχεδόν σε όλη την Ελλάδα.

Και αν αυτό έχει να κάνει περισσότερο με την επιλεξιμότητα των βοσκοτόπων, πρέπει να τονιστεί ότι και τον Μάιο, σε μία τροπολογία την οποία είχαμε καταθέσει ως ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία και περιμέναμε να στηριχθεί από όλα τα κόμματα για να ρυθμίσουμε το θέμα των βοσκοτόπων, δυστυχώς δεχθήκαμε πολύ μεγάλη κριτική από πλευράς αντιπολίτευσης γιατί «πάμε να ξεπουλήσουμε τα δάση».

Αυτό, βέβαια, ολοκληρώθηκε με το τελευταίο νομοσχέδιο. Κάποιοι δεν θέλουν να βοηθήσουν τους παραγωγούς και δημιουργήθηκε τόσο μεγάλο πρόβλημα. Φαίνεται, όμως, πως με την ψήφιση του τελευταίου νόμου το πρόβλημα λύνεται μετά το 2015.

 Η ουσία είναι ότι υπάρχει εκκρεμότητα για τα δύο χρόνια, 2013 και 2014. Αυτό σημαίνει ότι εδώ χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή από πλευράς σας, αλλά και των αρμοδίων υπηρεσιών, ώστε σύντομα να δοθεί λύση στο υπαρκτό αυτό πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε.

Διότι σε κάποια site είδα και τη φωτογραφία μου, να είμαι ανάμεσα στους πενήντα Βουλευτές που ψηφίσαμε το νόμο με τα δασικά, ότι ξεπουλήσαμε τα δάση. Αυτό, βέβαια, έχει να κάνει πολύ περισσότερο με την Αξιωματική Αντιπολίτευση, γιατί προσωπικός μου στόχος, αν θέλετε, υπηρετώντας το κοινό μας συμφέρον ως Βουλευτής ήταν να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια ούτως ώστε να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από τους ανθρώπους που μοχθούν καθημερινά στην ύπαιθρο, είτε στην κτηνοτροφία είτε στον πρωτογενή τομέα.

Άρα και από πλευράς σας, κύριε Υπουργέ, πρέπει να δεσμευθείτε σήμερα σε πόσο χρονικό διάστημα θα δώσετε σαφή απάντηση και λύση στο συγκεκριμένο θέμα που δημιουργήθηκε και αφορά το Υπουργείο σας.

Έρχομαι στο νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα. Ο χώρος της υδατοκαλλιέργειας αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας. Είναι ένας κλάδος του πρωτογενούς τομέα με σημαντική συνεισφορά στις εξαγωγές. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα είναι σημαντικό η επένδυση στον τομέα αυτό να είναι φιλική προς τον ενδιαφερόμενο και να τον ενθαρρύνει προς την κατεύθυνση αυτή. Τα τελευταία είκοσι χρόνια ο τομέας εξελίσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά και με πάρα πολλά εμπόδια.

Είναι γεγονός πως το 2010 κατείχε την πρώτη θέση στις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, ο κλάδος εξήγαγε το 80% των συνολικών πωλήσεων, η αξία των οποίων έφτανε περίπου το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση παγκοσμίως είναι ακόμη πιο επιτακτικό ο τομέας αυτός να αποτελέσει έναν από τους κύριους πυλώνες εξαγωγών της χώρας. Ενδεικτικά, αναφέρω πως, παρά την παγκόσμια ζήτηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι αυτάρκης και εισάγει προϊόντα. Αποτελεί, λοιπόν, μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα να γίνει σημαντικός παίκτης σε αυτή τη βιομηχανία στην Ευρώπη, αλλά και ευρύτερα.

Για να επιτευχθεί, όμως, αυτός ο στόχος υπάρχουν προϋποθέσεις. Η σημαντικότερη προϋπόθεση είναι η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και όχι μόνο των αγκυλώσεων που καθυστερούν τις επενδύσεις. Το χωροταξικό και η αδειοδότηση είναι ιδιαίτερα σημαντικά προβλήματα του κλάδου. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης συγκεντρώνει ίσως για πρώτη φορά σε ένα νομοσχέδιο όλες τις νομικές διατάξεις που αφορούν στη λειτουργία του κλάδου, ικανοποιώντας ένα από τα πάγια αιτήματά του.

Υπάρχουν τα τέσσερα κεφάλαια που επανακαθορίζουν το θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης συγκεκριμένων μορφών υδατοκαλλιεργειών, τομέας στον οποίο η Ελλάδα κατέχει ηγετική παρουσία, αντιπροσωπεύοντας το 63% των είκοσι επτά χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή το 44% της ετήσιας παραγωγής των μεσογειακών χωρών. Σύμφωνα με τη νέα ΚΑΠ, οι στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές είναι η απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών, η εφαρμογή εθνικού χωροταξικού σχεδιασμού για συντονισμένη πρόσβαση σε υδάτινες εκτάσεις, η καινοτομία με αύξηση παραγωγής και μείωση κόστους και η αξιοποίηση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων.

Μέχρι σήμερα το ισχύον θεσμικό πλαίσιο στηρίζεται σε νομοθετήματα και εγκυκλίους τα οποία είναι αποσπασματικά και συχνά ασαφή, δημιουργώντας συγκρούσεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκομένων υπηρεσιών. Το σχέδιο νόμου θεσπίζει για πρώτη φορά προτεραιότητες στα πλαίσια του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών, απλουστεύοντας τις διαδικασίες αδειοδότησης των μονάδων μέσω της υπηρεσίας μιας στάσης.

Οι διαδικασίες για απευθείας μίσθωση και παραχώρηση υδάτινων εκτάσεων απλουστεύονται πάρα πολύ. Καθορίζονται μεταξύ άλλων και οι όροι παραχώρησης-μίσθωσης των υδάτινων εκτάσεων στις οποίες θα δημιουργηθούν ειδικές ζώνες υδατοκαλλιέργειας. Οι συγκεκριμένες εκτάσεις θα παραχωρούνται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από το δημόσιο για την ίδρυση, επέκταση και μετεγκατάσταση πλωτών μονάδων υδατοκαλλιέργειας, απευθείας ή μετά από δημοπρασία στην περίπτωση που εκδηλωθεί ενδιαφέρον από πολλές επιχειρήσεις.

 

Οι εκτάσεις θα μπορούν να αναμισθώνονται για άλλα είκοσι χρόνια, εφ’ όσον έχουν τηρηθεί όλοι οι όροι της απόφασης ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων. Το ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί, επίσης, να παραχωρεί χωρίς αντάλλαγμα για μία τετραετία τη χρήση θαλασσίων και λιμναίων υδάτινων εκτάσεων έως δέκα στρέμματα για την εγκατάσταση δοκιμαστικής καλλιέργειας υδρόβιων οργανισμών για τέσσερα χρόνια.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως το νομοσχέδιο προωθεί απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των μονάδων υδατοκαλλιέργειας και θεσμοθετεί «Υπηρεσία Μίας Στάσης», στην οποία οι ενδιαφερόμενοι θα απευθύνονται και μέσω αυτής θα διεκπεραιώνεται και θα ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία αδειοδότησης της επιχείρησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα που μιλάμε σε αρκετές περιπτώσεις για την έκδοση μίας άδειας ενδέχεται να εμπλέκονται ακόμα και δεκαπέντε διαφορετικές υπηρεσίες.

Οι νέες ρυθμίσεις θεσπίζονται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις υδατοκαλλιέργειες, αναφορικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Βέβαια, οι όποιες επενδύσεις θα πρέπει να γίνονται πάντα με σεβασμό στο περιβάλλον.

 Πιστεύω πως και με τη συζήτηση που προηγήθηκε, αλλά και με τη σημερινή διαδικασία, προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό γι’ αυτό το βασικό τομέα παραγωγής οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας. Σε γενικές γραμμές, το νομοσχέδιο είναι σε σωστή κατεύθυνση και αντιμετωπίζει χρονίζοντα προβλήματα στις υδατοκαλλιέργειες.

Βέβαια, κύριε Υπουργέ, στην ακρόαση των φορέων έχουν κατατεθεί πάρα πολλές προτάσεις. Πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν τις προτάσεις της ΕΝ.ΠΕ., της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, σχετικά με το ρόλο της αιρετής περιφέρειας τόσο στον έλεγχο, όσο και στην αδειοδότηση. Υπήρχαν συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες έχουν κατατεθεί και πιστεύω ότι πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν.

 

Από εκεί και πέρα, όσον αφορά στο θέμα των τροπολογιών, υπάρχει μία τροπολογία που αφορά στην παράταση ενός μήνα που δίνεται στις ανώνυμες αθλητικές εταιρείες για φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Πιστεύω ότι σωστά πρέπει να δοθεί αυτή η παράταση, για να λειτουργήσουν κι αυτές οι εταιρείες. Από εκεί και πέρα, όμως, γνωρίζουμε ότι το θέμα της παροχής ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας βασανίζει πάρα πολύ σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις στη χώρα μας.

Συμφωνούμε, επίσης και με την τροπολογία την οποία κατέθεσε το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. και αφορά τον «Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό-ΔΗΜΗΤΡΑ».

Έχουν κατατεθεί και δύο τροπολογίες από πλευράς των συναδέλφων Βουλευτών κ. Τριαντάφυλλου και κ. Καρμαντζή που αφορούν τους Αγροτικούς Αλιευτικούς Συνεταιρισμούς. Είναι η τροπολογία 1750/34, με την οποία δίνεται η δυνατότητα να γίνονται μέλη οι κάτοχοι επαγγελματικών αδειών.

Υπάρχει, επίσης και η τροπολογία που έχει κατατεθεί από πλευράς του συναδέλφου κ. Τριαντάφυλλου με αριθμό 1749/33 που αφορά την περίπτωση του πλανόδιου εμπορίου, ώστε αυτό να μπορεί να γίνεται σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως και τρεις χιλιάδες κατοίκους. Μετά τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ θεωρώ ότι δεν υπάρχουν δήμοι οι οποίοι έχουν μέχρι τρεις χιλιάδες κατοίκους. Αυτό αναφερόταν σε καποδιστριακούς δήμους.

Σας ευχαριστώ.